Wednesday, November 13, 2013

MESIR

Mim. Sad. Ra.
Mengungkap sejarah tiga tahun dahulu mula mengenalinya.
Mampu membuatkan aku sampai sekarang mensyukuri apa yang telah Allah tetapkan takdir qada qadar kepada diri.
Baik buruk yang dilalui meninggalkan 1001 sejarah yang jika aku tintakan akan menjadi sebuah lagenda buat aku.
Setelah keputusan SPM yang tidak seberapa berada dalam genggaman, tak tahu bagaimana Allah detikkan hati untuk menjejak ke Mesir.
Tak ada pujuk rayu dari sesiapa bahkan tidak dari keluarga.
Dari teman pun tiada, ramainya dalam negeri.
Dalam fikiran terus terpacul "Medic, di Mesir"
Setelah apa semua persiapan dan lakon nangis sebelum terbang.
Sampai juga ke bumi Alex yang berbeza dari apa yang kusangka.
Laut yang menenangkan menjadi tempat luahan.
Siapa sangka, dari mula di set mind untuk mengambil Medic bertukar menjadi Pharmacy.
Kemudian berapa tahun selelas itu, Allah takdirkan untuk ke Medic semula.
Allah sudah aturkan semuanya.
Bumi ini.
Bumi Mesir.
Bumi para anbia, ulama' solehin dan shuhada'.
dan juga bumi Firaun.
Baik buruk bumi ini.
Banyak mengajar aku menjadi manusia untuk mengenal Maha Pencipta.
Mungkin akan ada suara yang berkata.
"Nak berubah dimana2 pun boleh, janji niat dan kita buat"
hehe!
Ya. Aku mengaku itu.
Tapi bumi ini menjadi titik permulaan aku menjadi aku yang tidak ku sangka.
Alhamdulillah kepadaNya.
Aku merasai nikmat itu.
Biahnya merubahku.
Warganya mengajarku.
Suasananya mendidikku.
Bayu lautnya menenangkanku.
Azannya mendamaikanku.
Alunan AlQurannya dimana2 menyentuh kalbu.
Masakan semua itu tidak membuatkan aku jatuh cinta kepada baik dalam buruknya.
Bagai pretty ugly.
Nampak kotor, debu, bingit hon dan riuh rendah orangnya.
Tapi jika kita selami, ia bisa buat jatuh cinta!
Dan aku merasakannya.
Alhamdulillah.
Diberi kesempatan untuk merasa semua itu.
Takkan ku lupakan segala isinya.
MESIR...
Tolong rindui diri ini juga ya :')

No comments:

Post a Comment