Sunday, November 3, 2013

aku berfikir...

bismillah..
hari ni 3 Nov 2013,bermakna hari aku di Alex masih bersisa 1 bulan 8 hari.
buang tidur, makan, ape semua. aku dapat rasakan semua itu sekejap sahaja akan berlalu pergi.
tup tup nanti, dah sampai hari yang sepatutnya aku tangisi dan hargai. yang paling penting, hari itu aku akan sangat ingati sampai bila2.
ohh.baik,bukan ini yang aku ingin ceritakan. hal lain sebenarnya, itu sekadar intro la kunun. melebar panjang pula jadinya bila sudah start menulis.
apa yang aku ingin kongsikan adalah ini.
semenjak aku tahu hakikat yang aku akan pulang ke Malaysia. sahabat2 teman2 senior kakak2 adik2 tahu, aku terperasan satu perkara.
yang kadang2 kita akan buat tak endah bila benda itu tak terjadi, tapi bila saat itu berlaku kita akan lakukannya.
iaitu nilai menghargai.
aku perasan, bila aku sudah tahu yang aku akan pulang tak lama lagi. sedih yang ada aku tekadkan untuk ziarah ramai orang, tidur rumah adik2 kakak2 kawan2 sementara masa masih ada. takut2 nanti dah tak sempat nak jumpa.
mereka pun akan lakukan perkara yang sama. bila aku datang, layanan sangat tip top sampai boleh buat aku menitik air mata. tanya aku nak makan apa. masakkan. sembang2 spend time together. sangat lah buat diri ini terharu.
bila duduk sorang2, aku akan terkenang yang kenapa ini terjadi. keindahan yang aku rasakan membuatkan aku terfikir sejenak dan aku cuba kaitkan dengan kehidupan seharian kita.
dan akhirnya aku dapat putuskan sesuatu yang aku rasa aku patut ambil ibrah dari apa yang aku alami.
disaat aku dan mereka sedar dan tahu, masa2 yang ada adalah tersangat singkat dan perlu dimanfaatkan sepenuhnya. kerana kemungkinan saat2 itu tidak akan dapat dinikmati lagi bersama. jadi, aku dan mereka cuba sehabis baik dan semampunya untuk mengisi ruang dan kelapangan bersama yang ada untuk dijadikan kenangan terindah.
jadi, di kemudian hari, aku dan mereka tidak akan menyesali yang kami tak sempat nak buat itu tak sempat nak buat ini. kerna kami cuba sehabis baik mungkin sebelum ini.
dan bila aku kaitkan dengan kehidupan sebenar meliputi skop yang lebih luas.
exactly, sama dengan lumrah kita sebagai manusia khalifah Allah di muka bumi. Yang diwajibkan beribadah kepadaNya.
aku terfikir. jika kita tahu saat dan masa kiamat itu datang bila. saat ajal kematian itu menjengah bila hari dan tarikhnya. sudah tentu kita akan menggunakan tiap detik masa yang kita ada (hakikatnya Allah yang punya)  untuk mempersiapkan diri kita sehabis mungkin ke arah itu.
kita pasti tak akan melengahkan solat. solat berjemaah. tak buat jahat. suka tolong orang. perbanyakkan selawat dan zikir. kita akan buatkan ibadah2 yang akan mendekatkan diri kita kepada Allah dan cuba persiapkan diri kita selengkap mungkin. iya bukan?
tujuannya sama seperti di atas. kerana kita mahukan yang terbaik buat diri kita semua. kita tak mahu menyesali di kemudian hari yang kita tak sempat nak buat itu ini. walhal, bukan tak sempat, tapi kita sendiri yang melengahkan masa yang ada semacam masa itu kita yang miliki.
sebegitulah. apa yang aku fikirkan.
semalam, aku sempat tgok drama KCB. Ketika Cinta Bertasbih. Ada satu scene tu, semasa Ustaz Ilyas menjadi imam solat, dia sempat berpesan.
"solatlah seperti seakan ini adalah solat yang terakhir mu dan selepas ini dirimu akan menghadap Allah swt"
terkesan dihati.
memang aku sarankan tengok cerita ni sebab banyak nilai2 positif yang sangat berguna boleh kita ambil.
wallahu3lam.

No comments:

Post a Comment